Wednesday 12 October 2011

Spaghetti aglio de olio


Inilah menu dinner aku sekeluarga malam ni. Sape lagi yang masak kalau bukan aku ^^. Aku tak pernah lagi masak spaghetti jenis ni. Spaghetti yang biasa aku buat ialah jenis bologness dan carbonara. Ini adalah idea kakak aku la gara-gara dia tengok drama korea Pasta.
Untuk resepinya, aku telah minta tolong pak cik google. Rupanya senang je nak buat spaghetti jenis ni. Very simple macam ABC je. Main campak-campak je. Resepi ni aku telah ubah suai sedikit untuk kakak aku yang sedang dalam pantang. 

Bahan-bahan:
Spaghetti
Daging (dipotong nipis dan direbus)
Minyak zaitun
Pati ayam
Bawang putih (ditumbuk)
Lada burung (ditumbuk)
Lada hitam
Daun parley
Daun oregano
Garam secukup rasa

Cara-cara:


1.       Rebus spaghetti bersama sedikit minyak dan secubit garam.
2.       Panaskan minyak zaitun. Tumis bawang putih dan lada burung. Masukkan daging yang sudah direbus. Masukkan juga sedikit air rebusan daging dan pati ayam. Kacau dan masukkan garam.
3.       Masukkan spaghetti, lada hitam, daun parley dan daun oregano. Kacau sehingga rata dan siap untuk dihidang.

Senangkan? Lagi sedap kalau masak dengan seafood sebab aku pernah makan kat kedai diorang guba udang dan sotong. Tapi aku guna daging je sebab kakak aku sedang berpantang. Boleh juga nak tambah cendawan ke or pape yang korang nak taruk. Tambah cheese pun sedap.




3 comments:

syaju said...

wow..look nice..tp rsa xtau la kn..hehe..makcik,lada burung tu pe?cili padi erk?

ain sidi said...

hmm mmg sedap weh hingga menjilap pinggan. menambah-nambah bdk2 ni. ooppss lupa la cili padi kot.. ambo kan ore klate. so blog pn kot klate jgk la.. cuba la sya. senang je.. nama je pelik.

syaju said...

ye ke?xpe la nnt sya try..brg2 dia suma ad kt kdai kn?tkot ssh je nk cri..tp mmg nmpak sdp pn..huhu

Post a Comment